Woensdag 27/1 werd wat aan de boom geschud en kwamen er enkele belangrijke results uit;
Volgens de Tijd “verpulverde” Apple de verwachtingen.
In realiteit daalt de koers 3.5% in de AM omdat 20% boven de verwachting niet helemaal voldeed aan de verwachting boven de verwachting.
Het spelletje van de lage lat heeft blijkbaar zijn limiet bereikt.
Het was al meer dan een maand duidelijk dat de iPhone 12 in China een home run ging slaan, de 5G anticipatie en de Huawei ban stond in alle kranten.
De service afdeling liet ook een “mirakuleuze” groei zien en kwam 10% boven verwachting.
Dat was ook niet moeilijk te voorspellen omdat miljarden mensen in quarantaine zitten met niets omhanden en de iPhone 30% incasseert op alle verrichtingen.
De vraag blijft hoe het 2500 miljard gevaarte gaat blijven groeien als het monopolie op het platform wordt aangepakt en de 5G vervangcyclus vertraagt ?
Aan 42x de winst, moet het van nieuwe initiatieven komen, zoals een elektrische auto, de perpetuum mobile op de beurs.
Tesla kwam dan weer onder de lat door, maar dat was in het verleden geen probleem.
De verwachte winst van 1 miljard werd niet gehaald. Het blijkt 0.27bn te zijn en als je de 0.40bn credits die het kreeg er af trekt, maken ze nog steeds verlies, ondanks de sterke groei.
De investeringen in nieuwe fabrieken zit in de capex, niet in de P&L en die gaat naar 6 miljard per jaar.
Tesla moet zijn prijzen laten zakken om marktaandeel te beschermen, in Europa daalt dat al.
Musk startte de meeting met een wiskundige berekening die de 1 triljard waardering moet verklaren
(lees de letterlijke transcript hieronder om het te geloven) :
50 miljard sales aan auto’s brengen 0 USD op (dat klopt), maar je kan 1 op 1 software verkopen voor 50 miljard.
Dat is nog een onderschatting want elke Tesla wordt een “robotaxi” die diensten kan leveren.
Die 50 miljard aan software is 100% marge x 20 PE = 1 triljard.
Het is goed mogelijk dat er beleggers zijn die dit geloven.
Deze week ging de waardering effectief boven 1 triljard nadat uitlekte dat Nancy Pelosi al 750k heeft verdiend op Tesla Calls sinds December ?
Zij kocht ook een aanzienlijke positie in AAPL en Disney.
De EV wetgeving komt in Februari en de AAPL antitrust vote uitslag ligt al vast ?
Trump was ten minste eerlijk dat hij vals speelde.
De FED keek gisteren de andere kant op van de chaos op de markt, zo steeg AMC (US kinepolis) 400% in een reddit-attack ?
Volgens Powell moet de FED elke maand 120bn uit de veilige havens zuigen en naar de speculatie casino’s pompen want anders valt de economie stil.
Conclusie : een aandeel is waard wat een andere zot er voor betaalt.
Ik zou de portefeuille beschermen met lage waarderingen of vaste zichtbare assets.
De shorters zijn misschien dood en begraven, maar dat maakt nog altijd dat bedrijven een bepaald % winst moeten maken.
Misschien krijgen de Robin Hoods en Reddit pipo’s de markt nog eens naar een nieuwe high, maar als mr. margin aan hun deur klopt, is de bodem in de hot stocks ver weg.
TRanscript from tesla call Elon Musk explains how he became the richest person on the planet :
And thinking about like how does one justify the value of the company being where it is? And I think there is a way, just with back of the on road map to potentially justify it, where if Tesla’s ships, let’s say, hypothetically, $50 billion or $60 billion worth of vehicles, and those vehicles become full self-driving and can be used in robotaxis — used as robotaxis, the utility increases from an average of 12 hours a week to potentially an average of 60 hours a week if they’re capable of serving as robotaxi. So that’s like roughly a five times increase in utility. But let’s — even if you say like, OK, let’s just assume that the car becomes twice as useful as — not five times as useful, but merely twice as useful, that would be a doubling again of the revenue of the company, which is almost entirely gross margin. So it would mean, it would be like if you made $50 million — $50 billion worth of cars, it will be like having $50 million of incremental profit basically from that because it’s just software.
So — and the pace you get 20 PE on that, it’s like $1 trillion and the company is still in high-growth mode. So I think there is a way to sort of like justify the valuation of the company where it is using just the cars and nothing else, the cars with FSD. And I suspect at least some number of investors are taking that approach. So in conclusion, while 2020 was a turning point for Tesla and in terms of profitability, we believe this is just the beginning.